Dont't depend too much on anyone in this world because even your shadow leaves you when you are in darkness...

Thursday, 16 June 2011

suka mai terkejut2....

......mukadimahnya...setiap tetamu yg hadir ke rumah itu adalah rezeki bg kita...itu yang aku tau dari aku belajar kat sekolah dan dari org2 yang tau bgtau kat aku..(tq to my beloved parents..tak sia2 anta anakmu ini pi mengaji..:)...yela tetamu mai umah kita..pastu kita mesti nk sedia makan2 bagai..tak kan nk bg ayaq sejuk ja..pastu kalo nk hidang makan, tak kan nk bg sejenis lauk ja..paling koman pun mesti 2-3 jenis..pastu tak kan takat main course ja..paling2 tidak mau ade desert sekali..kalo x bebuahan..kena gak buat desert puding ka, kuih muih ka..x buat pun, kena membeli gak 2-3 jenis kan???...itu ironinya kalo tetamu yang nk mai tu inform kita awai2...x bermaknalah kalo depa inform awai2 tu nk menyusahkan tuan umah..nama pun tetamu..depa inform nk bgtau la depa nk mai..kot tuan umh ade hal ka..tgh private life dgn family ka kan...so bg aku it fine kalo guests kita inform awai2 nk mai umh...setakat menjamu makan tuk meraikan tetamu...insyaALLAH bertambah lg rezeki kita...ameen..
tapi kalo tak inform macamane????
aku mencik...mencik..mencik...bukan aku mencik org mai umh..dipersilakan lagi ade la...tp aku tak suka org mai mengejut2 nih....pikiaq x hampa??..kot la tuan umh tengah berehem2 dgn sang suami ka...tgh berkemban lps mandi ka...tgh ajaq anak ka..beletiaq kat anak ka..kot umh tgh bersepah dgn mainan anak2 ka...sink kat dapoq tgh tinggi x berbasuh ka....hampa agak2 tuan umah selesa x kalo tetiba tuan umah tgk hampa dh terjengul kat pintu umah...pikiaq dak?? pikiaq dak???...
tak baik tau mai umah org lagu (macam) tu...tu namanya kita dah mengganggu tuan umah..betui dak..???
...rasanya kita akan lagi beradap sopan bila kita dapat inform kat tuan umah bila masa nak mai...tanya bila time tuan umah free...silap haribulan kalo kita inform awai2...tuan umah masak special2 lagik...nasi berani ka..nasi tomato ka...whatever la yg sedap2...tp idok la fish & chip, chicken grill with mes potato ka...ermmm...tapi mana tau kan..??? kot tuan umah tu rezeki memang Alhamdulillah...hampa buleh ja kalo nk mai mengejut2 nih...makesure hari hampa mai mengejut tuh..hampa mai dgn bawak kek secret recipe ka..ayam golek (oww...yummy) 2-3 ekoq ka..tp time tu besday tuan umh la..dak pun ade kenduri gader2 sama2 hampa..ha..time tu x pa aihh nk buat surprise lagu mane pun..gerenti tuan umah senyum sampai hampa balik...hahaha...betui dak??? 


...tu je aku nk tulis pun...hehehe

No comments:

Post a Comment